Geldbedrag voor klanten met orv van Rabobank
De Rabobank gaat klanten die teveel hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering (orv) compenseren. Dat blijkt uit het consumentenprogramma Kassa op zaterdag 26 januari.
Rabobank zou hen niet hebben gewaarschuwd dat de premie omlaag kon, terwijl hier wel mogelijkheden voor waren. Daarom wordt een compensatie aangeboden. Het is de eerste financieel dienstverlener die uit coulance een geldbedrag uitkeert aan klanten. Volgens de bank wordt per klant gekeken of men recht heeft op een compensatie. De individuele vergoedingen komen voort uit een algemeen klachtenmanagement, stelt de bank.
60 procent goedkoper
Sinds 2002 zijn veel orv’s tot wel 60 procent omlaag gegaan in premie, mede door de hogere levensverwachting en concurrentie van de dienstverleners. Door de polis over te sluiten, kunnen veel consumenten geld besparen. Zowel banken als financieel adviseurs moeten klanten hier verplicht op wijzen.
Het probleem is dat ruim 78 procent van de consumenten na het afsluiten van de verzekering nooit meer iets heeft gehoord van de adviseur.