Kifid wijst klacht weduwe over ORV bij hypotheek af
Het Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) heeft een klacht afgewezen van een vrouw aan het adres van Rabobank. De vrouw beweerde dat ze slecht advies kreeg over het wel of niet afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering bij een hypotheek. Er zou volgens haar ook sprake zijn van misleiding.
Het zou gaan om een echtpaar die in 2013 een hypotheek afsloot bij de Rabobank. Daarbij werd geen overlijdensrisicoverzekering afgesloten. De man overleed na vijf jaar. De weduwe claimt dat de Rabobank geen passend advies heeft gegeven en eiste daarvoor een vergoeding.
Klein inkomen en kinderen
Het echtpaar zou een klein inkomen hebben en daarnaast moeten zorgen voor twee minderjarige kinderen. Door tijdsdruk en verkeerd advies zouden ze de consequenties van een hypotheek zonder ORV niet hebben kunnen zien.
Rabobank zou zelfs de nazorgplicht niet zijn nagekomen. Dat betekent dat de aanbieder van een financieel product doorlopend moet controleren of een bepaald product nog passend is voor de klant.
Afwijzing
Volgens het Kifid zijn er geen aanwijzingen dat er sprake is geweest van verkeerd of onvolledig advies. Sterker nog, uit het adviesrapport bleek dat het echtpaar op de hoogte zou zijn geweest van de risico’s en dit geaccepteerd hebben.
Ook van tijdsdruk is geen sprake geweest, oordeelde de geschillencommissie. Het koppel heeft zelf eind februari contact gezocht met de Rabobank om de hypotheek per 1 april af te sluiten. Dat terwijl de bank pas 21 maart het laatste stuk ontving dat nodig was voor het opmaken van de offerte.
Bovendien had het stel ook achteraf nog, na het afsluiten van de hypotheek, een overlijdensrisicoverzekering kunnen afsluiten.